Úvod / Články / Zaujímavosti / Ako Lucaffé prišlo o svoj symbol
Tlačiť

Ako Lucaffé prišlo o svoj symbol

Len malé zamyslenie nad tým ako dokáže diktát a zakorenené klišé pretvoriť aj tvár spoločnosti, ktorá sa ocitne vo víre udalostí za vizuál.

Ako Lucaffé prišlo o svoj symbol

Usmievavý černoch, ktorý prestal byť vtipný: Prípad kávy Lucaffé a víťazstvo korektnosti nad charakterom
Značka Lucaffé, známa talianska pražiareň kávy, sa stala v posledných rokoch nechceným aktérom jednej z najcitlivejších kultúrnych diskusií – o rasových stereotypoch, korektnosti a vizuálnej identite značiek. To, čo desaťročia vyvolávalo úsmev, sa zrazu stalo dôvodom na bojkot. A tak sa z loga vytratil muž, ktorý symbolizoval radosť – černošský maskot Luis.

Kto bol Luis?
Zakladateľ značky, Gian Luca Venturelli, si Luisa nevymyslel v marketingovej kancelárii. Inšpiráciou mu bol skutočný človek – energický spevák sambovej skupiny, ktorého stretol počas ciest v Brazílii. Logo malo zachytiť jeho šarm, smiech a vášeň pre život, ktorú Venturelli chcel preniesť aj do každého dúšku kávy. Usmievavý, mierne karikovaný černoch mal symbolizovať veselosť, uvoľnenosť a pohodu – presne to, čo si človek od kvalitnej talianskej kávy sľubuje.

Kedy sa z úsmevu stal problém?
V roku 2020 sa na značku zniesla vlna kritiky z Nemecka, kde logo prirovnali k rasistickým karikatúram z éry Jim Crow – teda obdobia v USA, keď boli černosi často zobrazovaní ako bosí, prehnane usmievaví komedianti. Profesori z American University vyzvali na bojkot, články v Süddeutsche Zeitung vyvolali diskusiu, a veľkí predajcovia ako Mediamarkt prestali kávu predávať, pokiaľ značka nezmení svoju identitu.

A tak po 24 rokoch Luis musel zmiznúť. Nahradili ho nové postavy – Mamma Lucia a jej syn, neutrálnejší, európsky pôsobiaci symbol domácej pohody.

Kde je hranica medzi rešpektom a zbytočnou korektnosťou?
Kritici tohto kroku (a k nim sa s istou dávkou rezervy hlásime aj my) sa pýtajú:
Prečo by postava černocha mala automaticky znamenať rasizmus?
Prečo nestačí vysvetlenie pôvodu inšpirácie a zámeru autora?
Prečo nestačí úmysel a pozitívna emócia, ktorú logo sprostredkovávalo?

Lucaffé nikdy nemalo v úmysle zosmiešňovať – práve naopak. Symbol Luisa bol vtipný, ale nie urážlivý, bol milý, ale nie primitívny. Predstava, že všetky vizuálne prvky musia byť sterilne neutrálne, zneisťuje a zjednocuje svet do nevýraznej šedej. A každé etnikum – vrátane belochov, Aziatov či Afričanov – predsa má svoju charakteristiku, históriu a kultúru, ktorú môžeme vyjadriť aj obrazom, ak to robíme s rešpektom.

Komu tým pomáhame?
Lucaffé prežila. Zmenila logo, prerobila obaly, predaj sa obnovil. No niečo sa vytratilo. Možno práve tá nezameniteľná iskra, ktorou sa líšila od stovky iných talianskych značiek. A možno aj pocit, že si mohli dovoliť byť osobití. Niektorí by povedali – ľudskí.

Aký je váš názor? Môžu značky dnes ešte zobrazovať charaktery alebo musia všetci nosiť tú istú masku? Podeľte sa s nami v komentároch.

foto: FaceBook Lucaffé

Galéria k článku

K článku neboli pridané žiadne iné obrázky.

Komentáre k článku

Doposiaľ nebol pridaný žiadny komentár.

Komentáre môžu pridávať len registrovaní užívatelia.

Vybrané články

Tabak do vodnej fajky

Tabak do vodnej fajky

Tabak do vodnej fajky nebol vždy ochutený. Vznikol náhodou.

La Estancia - klenot medzi cigarmi

La Estancia - klenot medzi cigarmi

La Estancia je renomovaná značka cigár, ktorá si získala širokú popularitu medzi milovníkmi kvalitného tabaku vďaka…

Don Diego Cask Cured Special Edition

Don Diego Cask Cured Special Edition

Spoznajte cigary Don Diego, ktorých poznávacím znamením je jemne mandľovým hladký krycí list a jemná krémová chuť.

Cigary Kuba - prehľad

Cigary Kuba - prehľad

Prehľad cigár Kuba

Malé cigary s veľkým pôžitkom

Malé cigary s veľkým pôžitkom

Prinášame exkluzívnu prehliadku malých „puferov“, v ktorých sa spája tá správna veľkosť pre rýchlu, ale uspokojivú…